Varggropen
cklar rätt hästkrafter. Provköraren mäter bränsleförbrukningen också. Egentligen ska motorerna provköras i 20-30 timmar och det är också ett av försäljningsargumenten, men ibland blir det bara i 10 minuter…de fungerar nästan alltid bra.
Efter provkörningen monteras motorerna ned och packas i stora trälådor. Det är provköraren som snickrar emballagen. Små motorer, upp till 10 hk, packas i en och samma låda. Men till de större motorerna kan det bli både 5 och 6 lådor. Cylindern för sig, balanshjulet för sig osv.
Kunderna kommer både från Sverige och utlandet. Det går åt mycket virke till de där tunga sakerna som exporteras över hela världen. Vi stämplar lådorna med Drott Pythagoras Sweden. Ett åkeri kommer och kör iväg godset – först användes ju häst och vagn, men nu kommer det oftast lastbilar.
Tänk att det tuffar motorer från den här fabriken i lilla Norrtälje så långt borta som i Nya Zeeland, i Sydamerika och på Kongofloden i Afrika… i varenda världsdel. Och jag har varit med och gjort dem!