Utgående handlingar
Egna trycksaker
Hur sålde man motorer, maskiner och lås förr i tiden? Hur såg reklam ut? Vad var det som man ville berätta om produkten och om företaget? Vad använde man för argument och uttryck?
Trycksakerna berättar om hur Pythagoras har presenterat sina produkter och deras användning. Här hittar man produktkataloger, reklamblad och prislistor, som visar utbudet av olika produkter genom åren. I bruksanvisningar och instruktionsböcker kan man läsa hur maskinerna fungerar eller man sköter sin just inköpta motor. Dessutom finns det reservdelslistor, dimensionstabeller och specifikationer för dem, som vill fördjupa sig i tekniska detaljer.
Pythagoras har också en omfattande samling av oanvända, förtryckta blanketter och dokument. De är saker som man vanligtvis inte arkiverar, men de berättar om hur man jobbade som kontorist och hur man administrerade ett företag. Bara det faktum att blanketterna finns på flera främmande språk i stället för enbart engelska, ger en bild av en annan slags affärskultur än det som råder idag.
Pythagoras blev först känt som låsfabrik och gjuteri, där olika bruksföremål av mässing tillverkades: brevställ och -knivar, ljusstakar och lampor. Man ser samma jugendstil i både produktkataloger och i formen av föremål.
En informationsaffisch på engelska, där varje återförsäljare kunde sätta sin egen adress. Sådana skickades t ex till Bangkok för den siamesiska och till Bombay för den indiska marknaden. Drott blev det varumärke, under vilket de flesta motorerna såldes. Produktblad var ett informationstätt sätt att visa produkten till möjliga kunder.
Instruktionsböcker skickades med den färdiga produkten och de efterfrågas även idag av ägare till gamla motorer. Instruktionsböcker säljs, i nytryck, idag på Pythagoras Industrimuseum.