Filmen: Konsten att bygga en tändkulemotor! När kulan är röd så far vi.
Kan man bygga en tändkulemotor idag i maskinerna på Pythagoras? Den frågan ställdes i början av 2000-talet på museet. Som en del av projektet ”12 industriminnen” drogs ett försök igång. Skulle det finnas ritningar, fungerande maskiner, gjutgods och – framförallt – kunskap nog för att bygga en ny motor? Ett gäng motorbyggare samlades ihop, gjutgods samlades ihop, ritningar ur ritningsarkivet samlades ihop. Sedan satte arbetet fart. Stora delar filmades. Och jodå, efter några års arbete tuffade den nya motorn igång.
I filmen ”Konsten att bygga en tändkulemotor” visar vi de olika momenten som ingår i motortillverkningen. Flera avsnitt filmades under projektets gång. I flera fall hittades bara färdigbearbetat gods, som användes till motorn. I de fallen har vi filmat nya beskrivningar av hur arbetet kunde gå till. Att tillverka en tändkulemotor innebär förstås flera tusen olika moment vilket inte är möjligt att visa i en film – här ges en övergripande bild av vad arbetet innebar. Den är fri att använda av vem som helst närsomhelst (CCBY). Filmen har finansierats av Riksantikvarieämbetet.
Du kan välja att se hela filmen i ett svep, eller genom att titta på 9 avsnitt.
Se hela filmen här:
Konsten att tillverka en tändkulemotor. När kulan är röd så far vi!
Eller titta på de olika avsnitten:
1: Introduktion och tändkulemotorn
Hur kom det sig att vi fick för oss att nytillverka en tändkulemotor? Och vad är en tändkulemotor för något?
2: Inför bearbetning
Här berättar vi om ritningsarkivet, om gjutet och smitt och om ritsningen.
3: Motorblocket
Allt du behöver veta om undre vevhus och cylinder.
4: Yttre utrustning
Till den yttre utrustningen hör svänghjul med propeller eller remskiva, ljuddämpare, vattenpump, excenter och lubrikator.
5: Rörliga delar
Hur bearbetades vevaxeln, vevstaken och kolven? Vilka lager användes?
6. I toppen
Hur var det nu med tändkulorna? Och hur många moment krävs egentligen för att bearbeta ett topplock?
7. Insprutningssystem
Det ingår många delar i systemet: regulator, regulatorkåpa, insprutningspump, insprutare, insprutningsmunstycke…
8. Montering
När alla delar var bearbetade skulle motorn monteras ihop också. Hur går det till?
9. Provkörning
Det räcker inte att montera ihop motorn, det måste ju provköras också. Det var en viktig det i arbetet. Vad innebar det? Och hur gick det för den nytillverkade motorn när den skulle provköras? I det här avsnittet presenterar vi motorbyggarna lite närmare också.