Inkomna handlingar
Inkomna handlingar och korrespondens
Vad hade en mekanisk verkstad i Roslagen för kontakter? Vilka samarbetade man med? Vilka råkade man i dispyt med? Vad för svårigheter kämpade Pythagorasanställda med hemma och ute i världen?
Pythagoras hade sin storhetstid under en period när man fortfarande skrev brev, innan telefonens frammarsch. Därför hittar man mycket av det som rörde Pythagoras affärsverksamhet i korrespondensen. Försäljare och montörer rapporterade om produkternas åtgång och rykte i världen, fiskare som använde Pythagorasmotorer tog direkt kontakt till fabriken när de behövde reservdelar.
Korrespondens kan vara ett svårt material att arbeta med, därför att det är så stort. Man kanske hittar inte just det som man söker. Men man kan hitta mycket spännande saker: människornas autentiska ord och uttryck, välformulerade brev och i hets ristade lappar. Man hittar känslor.
Korrespondensen är den outnyttjade skatten inom Pythagorasarkivet. Serien är den största i arkivet och omfattar 25 hyllmeter brev. Största delen består av svensk korrespondens. Pythagoras hade kontakt med sina leverantörer, exportörer, återförsäljare, rederier, försäkringsbolag och advokatbyråer. Det finns även brev från kunder, ofta fiskare eller bönder som använde Pythagorasmotorer. Viktiga korrespondenter är även bransch- och arbetsgivarföreningar. Den utländska korrespondensen berättar om företagets breda kontaktnät i världen.
Ingenjör Adolf Carlzon var en resande försäljare och montör. Han var en väldigt verksam man, som hade nästan hela Europa som sin arena: han åkte på mässor, utställningar och försäljningsresor från sin bostad i Paris. Han höll brevledes tätt kontakt med Pythagoras ledning.
Firma Elof Hansson, ett exportföretag i Göteborg, sålde Pythagoras motorer under en lång tid. Här förhandlar Elof Hansson en större beställning till Manaus och möter hård prutning från köparen. Elof Hansson råder Pythagoras att sälja motorerna billigt för att vinna en ny marknad för att konkurrera ut andra konkurrenter som redan är på gång i Brasilien. Till sist ger Pythagoras upp…
Att köpa en motor var en stor investering för en vanlig fiskare eller en bonde. Det visste man även på Pythagoras Motorfabrik, och därför grundade man affären genom att efterfråga kreditupplysningar om köparkandidaten. Efter att man hade fått ett positivt omdöme om köparen, gjorde man affären. Det var vanligt att göra ett ”hyresavtal” vilket med andra ord betydde ett delbetalningsavtal. Även om Pythagoras hade kollat krediten, hände det då och då, att betalningarna inte kom i tid. Då var det dags att skriva en påminnelse. Svaren kunde vara allt från sakliga till nästan lyriska beskrivningar av eländet…Och korrespondensen kunde vara i åratal.