Akta er! Nu har ni klivit in i Varggropen, det är bäst ni ser upp för vargarna! Nej, jag bara skämtar, de enda vargar som finns här är motorer som inte fungerar. Dem kallar vi för vargar. I den här stora hallen provkör vi motorerna. Och det är då som vi upptäcker vilka det är något fel på – ja, varg alltså.  Med åren har vi börjat kalla provkörningshallen för Varggropen. Titta på bilderna så ser ni hur det kan se ut härinne när vi jobbar!

När motorerna provkörs så riggar vi upp dem i en bädd, fixar med avgasrör, vatten och bränsletillförsel. Sedan provbromsas de, så att vi ser att de utvecklar rätt hästkrafter. Provköraren mäter bränsleförbrukningen också. Egentligen ska motorerna provköras i 20-30 timmar och det är också ett av försäljningsargumenten, men ibland blir det bara i 10 minuter…de fungerar nästan alltid bra.

Efter provkörningen monteras motorerna ned och packas i stora trälådor. Det är provköraren som snickrar emballagen. Små motorer, upp till 10 hk, packas i en och samma låda. Men till de större motorerna kan det bli både 5 och 6 lådor. Cylindern för sig, balanshjulet för sig osv.

Kunderna kommer både från Sverige och utlandet. Det går åt mycket virke till de där tunga sakerna som exporteras över hela världen. Vi stämplar lådorna med Drott Pythagoras Sweden. Ett åkeri kommer och kör iväg godset – först användes ju häst och vagn, men nu kommer det oftast lastbilar.

Tänk att det tuffar motorer från den här fabriken i lilla Norrtälje så långt borta som i Nya Zeeland, i Sydamerika och på Kongofloden i Afrika… i varenda världsdel. Och jag har varit med och gjort dem!