Nu har rundturen kommit till en hyvel, och det är inte vilken hyvel som helst! Visst är den imponerande? Det här är en sidobordshyvel. Ser ni vilket ämne som sitter i för bearbetning? Det är inte lätt att gissa om man inte vet… Det kallas för planskiva. En sån använder man för att mäta upp absolut räta och plana linjer på ämnen som ska bearbetas i maskinerna.

Det är inte lätt att tillverka planskivor, ska ni veta! Det kräver skickligt handlag och samarbete. Titta bara på den! Den är gjuten i järn och väger 2 -2, 5 ton. Vi kan ju börja med att fundera över hur den kommer in i fabriken och upp i hyveln överhuvudtaget! Hur gör vi det? Titta upp i taket – traverserna orkar bara 800 kg – inte 2,5 ton! Nej, det är nu lagarbetet börjar! Vi baxar in skivorna i fabriken. Sedan grovhyvlas de i hyveln och sen ska de ut på gården! Spänningarna i godset ska lägga sig och det gör de bäst utomhus. Det tar nästan ett år innan det är klart… Sedan tar vi in ämnena igen och finhyvlar. Det blir inte perfekt ändå utan kvar blir en svagt fårad yta med någon hundradels millimeters djup…  Men planskivan måste ju vara helt plan! Så fårorna måste bort. Och det, mina vänner, är mer ett hantverk än en industriell verksamhet att få till… Nu tar skavarna vid, ja vi kallar dem så, de som med speciella skavjärn för hand skaver ytan slät. Det kräver stor yrkesskicklighet, vill jag lova!

Sedan är det dags för slutarbetena, där skivorna ska slipas för en perfekt yta. Vi arbetar alltid med flera olika planskivor samtidigt. En av dem är färdigbearbetad, den använder vi som referensyta för de andra skivorna. När skavningen är klar blir det spännande! Då stryks en slippasta över skivornas ytor. Sedan placeras de på varandra, två i taget. Den övre planskivan sätts i rörelse. Kom ihåg att det är nästan 2,5 ton vi pratar om! Då måste vi vara sex man för att börja arbetet! Men när skivan väl börjat röra sig behövs endast 2 gubbar för att behålla rotationen, det känns mer som att skivan rör sig av sig självt! Det finns inget särskilt sätt att veta när slipningen är klar, utan det brukar vi helt enkelt känna av erfarenhet.

När vi tror att slipningen är klar gör vi ett test. Vi slår ut en blå färg över skivan och roterar några varv till. Om det blir vita fläckar i den blå färgen betyder det att det är ojämnheter på ytan! Så då måste vi fortsätta. Men om ytan är jämnt blå är den ju helt plan, då är vi klara. Ni förstår att det ligger mycket jobb bakom en sådan här planskiva innan den är klar!  Sedan kommer kunden och hämtar varan! Oss emellan … garantin upphör utanför dörren…